ترکیب ها: سازه‌های ایجازی در زبان شعری نظامی گنجوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.

10.29252/kavosh.2024.20733.3486

چکیده

ایجاز هم از حیث اقتصاد واژگانی، هم به جهت مناسبات اخلاقیِ زبانی-گفتاری و هم از منظر زیبایی‌شناسی بلاغی، پسندیده و سفارش‌شده است. ایجاز، صنعتی بی‌قاعده و مخلوق توانمندی‌های هنری و کلامی گویندگان است. بنیادنهادن کلام موجز، نیازمند ظرایف ادراکی و نبوغ ذهنی و زبانی است. نظامی از جملۀ شاعرانی است که «ایجاز در حد اعجاز» در وصف کلام او به کار رفته است. او بخش بزرگی از تشخّص سبکی خود را وام‌دار ترکیب‌سازی و واژه‌گزینی است. مسألۀ اصلی تحقیق حاضر، بررسی و معرّفی ترکیب‌های موجود در شعر نظامی، به‌عنوان سازه‌های ایجازی بوده است. برای انجام تحقیق، از روش توصیفی و تحلیل محتوایی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج، ترکیب‌ها فقط در ساختمان نحوی-معنایی شعر موجب ایجاد ایجاز نمی‌شود. بلکه این ترکیب‌ها در تمام سطوح زبانی (آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی) در ایجاز گستردۀ کلامی ایفای نقش می‌نماید. این ترکیب‌ها در تناسب‌های چندوجهی با سایر ارکانِ محور هم‌نشینی، توأمان، هم موجب حذف/کاهش تعداد واحدهای زبانی (حروف و ادات، واژگان، جمله/جمله‌ها، فعل‌ها، موصول‌ها، گروه‌های قیدی، وصفی و مصدری) و هم موجب تقویت منظورهای هنری و معنایی شعر از موسیقی تا معناست (که فراتر از توانایی‌های نرم عادی زبان است). برخی از ترکیب‌های برساختۀ نظامی، رمزگان‌هایی با پیشینۀ بینامتنیِ کهن‌الگویی، هرمنوتیکی و یا فلسفی است که با رعایت اقتصاد واژگانی، حجم وسیعی از داده‌ها را در واحدهای زبانی محدود منتقل می‌کند. بنابراین، می‌توان بیشتر ترکیب‌ها (و نه همۀ آن) موجود در شعر نظامی را سازه‌های ایجازی چندمنظوره‌ای دانست که در سطوح مختلف زبان (هم به طریق حذف و هم از راه قصر) موجب ایجازهای فراگیر ادبی و گفتمانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Composition and brevity in Nizami Ganjovi's poetry

نویسنده [English]

  • Narges Oskouie
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
چکیده [English]

The main issue of the current research has been to investigate and introduce the compositions in military poetry as short structures. Descriptive method and content analysis were used to conduct the research. The results of the research show that, contrary to popular opinion, combinations do not create brevity only in the syntactic-semantic structure of the poem. Rather, these compounds play a role in extensive verbal brevity at all linguistic levels (phonetic, lexical, syntactic and rhetorical). These combinations in multifaceted proportions with other elements of the axis of coexistence, twinning, both eliminate/reduce the number of linguistic units (letters and customs, words, sentence/sentences, verbs, conjunctions, adverbial, descriptive and infinitive groups) and strengthen the artistic meanings and The meaning of poetry is from music to meaning (which is beyond the normal soft abilities of language). Some of the military-made compounds are ciphers with an archetypal, hermeneutic or philosophical intertextual background that conveys a large amount of data in limited linguistic units by observing the lexical economy. Therefore, most of the compounds (and not all of them) in Nizami poetry can be considered as multi-purpose shorthand structures, which at different levels of the language (both through omission and reduction) cause comprehensive literary and discourse shorthand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Synthesis
  • brevity
  • language levels
  • rhetorical criticism

Books

Nizami, E. (2009a). Makhzan al-Asrar (Vahid Dastgerdi, H., & Hamidian, S. Eds.), Qatre. [in Persian]

Nizami, E. (2009b). Khosrow and Shirin (Vahid Dastgerdi, H., & Hamidian, S. Eds.), Qatre. [in Persian]

Nizami, E. (2009c). Lili and Majnoon (Vahid Dastgerdi, H., & Hamidian, S. Eds.), Qatre. [in Persian]

Nizami, E. (2009d). Iqbalnameh (Vahid Dastgerdi, H., & Hamidian, S. Eds.), Qatre. [in Persian]

Nizami, E. (2009e). Haftpikar (Vahid Dastgerdi, H., & Hamidian, S. Eds.), Qatre. [in Persian]

Nizami, E. (2009f). Sharafnameh (Vahid Dastgerdi, H., & Hamidian, S. Eds.), Qatre. [in Persian]

Shafii-Kadkani, M. (2010). Poetry music, Agah. [in Persian]

Shahabi, A. (1955). Nizami, a storyteller poet, Ibn Sina. [in Persian]

Shamisa, S. (2007). Ma'ani, Mitra. [in Persian]

Zarrinkoob, A. (2010). Pir Ganjah in Search of Nowhere, Sokhan. [in Persian]

Journals

Assi, M. (1992). The role of composition in the expansion of Persian language vocabulary with an attitude towards nizami works, Farhang, 10, 297-316. [in Persian]

Ghanipour Malekshah, A., Satari, R., & Mehdiniya Chooby, S. M. (2013). Sanaei's techniques in condensing and brevity. of Prose Studies in Persian Literature, 17(35), 291-316. doi: 10.22103/JLL.2014.787 [in Persian]

Ghasemipour, G. (2010). Lexical combinations in Panjganj. Textual Criticism of Persian Literature, 3(2), 117-136. [in Persian]

Hashemi, S. M., Sattari, R., & Mahmoudi, M. (2021). Methods and Functions for Brevity in Bahrampour Omran’s Karikalemator. Literary Text Research25(89), 137-165. doi: 10.22054/ltr.2019.44191.2740 [in Persian]

Khoeini, E., & Issazadeh, M. (2014). Brevity with the purpose of different parts of speech in Saadi's Golestan. Journal of Literary Studies (Fiction and Interdisciplinary Studies), 7(18), 81-98. doi: 10.52547/jls.7.18.81 [in Persian]

Kordbache, L. (2013). Briefness and omission in contemporary poetry. Research in Persian Language and Literature, 12(34), 121-144. [in Persian]

Majd, O., & Esmaeili, Z. (1400). Some Rhetorical Subtleties in Nezami Poems with a Formalist Approach, Journal of Persian Language and Literature (Islamic Azad University, Sanandaj Branch), 13(46), 33-58. [in Persian]

Sabzalipour, J., & Eskandari Varzali, H. (2018). Investigation of compounds resulting from the present participle in the rhymes of Persian poetry (Case study: Poems of Nizami Ganjavi), Namaeh Farhangistan, Iranian Languages ​​and Dialects(10), 87-116. [in Persian]

Sharifi, G., & Kordbache, L. (2014). Brevity and Figures of Speech, Base of Karikalmator. Contemporary Persian Literature4(3), 117-140. [in Persian]

Tayefi, S., & Mohammadi khah, S. (2015). Brevity in language study plan. Rhetoric and Grammar Studies5(7), 77-100. doi: 10.22091/jls.2015.475 [in Persian]

Vahid Dastgerdi, M. (1940). The best word. Armaghan, 21(4), 177-182. [in Persian]

Yousefi, H. A. (1991). Synthesis in the Repository of Secrets, collection of essays of the 9th military century, Tabriz University. [in Persian]

Theses

Bahranipour, M. (2018). Derivational lexical composition in Ganjavi's military works [Master's thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz]. Central library of Shahid Chamran University of Ahvaz. [in Persian]

Bolandipour, M. (2007). Examining the methods of composition in military khamsa [master's thesis, Bahnar University of Kerman]. Central library of Bahnar University of Kerman. [in Persian]